کد مطلب:277129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

ابن خلکان اشعری شافعی
(متوفّای سال 681 هجری قمری) دانشمند مشهور و مورّخ نامی، معروف به «قاضی القضات» در تاریخ مشهورش «وفیات الأعیان» در پایان شرح حال آن حضرت می نویسد:

«... ابوالقاسم محمّد بن الحسن العسكری دوازدهمین امام ـ به اعتقاد امامیّه ـ و معروف به «حجّت» است. او همان كسی است كه شیعه عقیده دارد او «منتظر»، «قائم» و «مهدی» است. وی صاحب سرداب است! آرای شیعه درباره او زیاد است. شیعیان انتظار دارند كه او در آخر الزمان از سرداب سامرّا بیرون آید! ولادتش در سال 255 هجری قمری است. هنگام وفات پدرش پنج ساله بود». [1] .

در این گفتار، هرچند كه خود ابن خلكان نمی گوید كه این ابوالقاسم محمّد بن الحسن العسكری همان مهدی موعود است، و می گوید: «دوازدهمین امام به اعتقاد امامیه و معروف به «حجّت» است»؛ ولی جای آن دارد كه بپرسیم؟ این ابو القاسم محمّد بن الحسن العسكری (علیه السلام) كه هم نام و هم كنیه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و نهمین فرزند برگزیده حسین بن علی (علیه السلام) است، و خود قاضی القضات هم تاریخ ولادت او را نقل كرده و می گوید: شیعه عقیده دارد كه او «منتظر، قائم و مهدی» است، چه كسی است؟

چرا قاضی القضات از سرنوشت او چیزی نمی گوید؟ و چرا به مهدی موعود بودنش اعتراف نمی كند؟

مگر پیامبر اكرم نفرموده است: «مهدی» از فرزندان من، از فرزندان علی و زهرا (علیهما السلام)، و از فرزندان امام حسین (علیه السلام) است؟ مگر خود علمای اهل سنّت پدرانش را تا امام حسن عسكری (علیه السلام) نام نبرده اند؟ و مگر هركدام از آنان را بهترین فرد عصر خویش و شاخه زیبای درخت نبوّت ندانسته اند؟

بنابراین محمّد بن الحسن، به اعتراف كسانی كه نام او را ذكر نموده و تولّدش را



[ صفحه 156]



پذیرفته و او را پسر امام حسن عسكری (علیه السلام) معرفی كرده اند، چه كسی است؟


[1] وفيات الاعيان، ج 4، ص 176، ش 562.